ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА УЧАСНИКАМ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ,ПІД ЧАС ВОЄННИХ ДІЙ, В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Головною метою дистанційного навчання під час війни – є психологічна підтримка учнів, спілкування, перемикання уваги дітей.
Коли у дитини задоволені первинні потреби (фізіологічні, потреби безпеки, підтримка) вона готова до задоволення вторинних потреб, таких як самоствердження та самовираження.
Ролі вчителя, на даний час, значно змінилися. Свою зміну вони почали ще з розробкою концепції НУШ, в якій вони були зафіксовані у такому контексті: «Нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль вчителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини». Під час воєнного стану дане вираження взаємодії «вчитель-учень» набуває особливого сенсу.
Цінність вчителя під час воєнного стану полягає в тому, щоб:
- Зрозуміти потреби дітей;
- Допомогти їм самостійно справлятися у складних ситуаціях;
- Забезпечити розвиток їхніх знань, умінь та навичок.
Отже, вчитель повинен перетворитися на вчителя-ментора (керівника, вихователя, невідступного наглядача)
Ментор допомагає шукати шляхи вирішення проблем, працюючи з конкретною ситуацією він націлений на перспективу, допомагає розкрити внутрішній потенціал дитини, позбуваючи її страхів та комплексів. Допомагає правильно розставити цілі та знайти оптимальні шляхи їх досягнення.
Першим пунктом у структурі онлайн-уроку має стати – встановлення емоційного зв’язку:
Свій урок всі починаємо з того, що ви раді бачити кожного учня і кожну ученицю, що раді цій зустрічі, а також можливості попрацювати разом.
· Попросити бути з увімкненими камерами, адже для вас важливо бачити реакцію на слова та розуміння того, про що ви говорите.
Про що говорити не бажано?
· Не бажано говорити про емоції дітей, запитувати, що вони зараз відчувають, що переживають.
· Не варто занурюватись самому і занурювати дітей у стан переживань.
· Але якщо дитина сама починає про це говорити, то дати виговоритись. Проговорити, що всі емоції і переживання це нормально і вони можуть мати місце.
- З розумінням ставитися до переживань учнів та їх неуважності.
- Зараз у всіх учнів , та і у дорослих можливий регрес. Через стрес розумові процеси у людей сповільнюються. Раціональне сприйняття інформації сповільнюється
- Вам важливо запустити когнітивні процеси. В основі когнітивної системи лежить взаємодія СПРИЙНЯТТЯ, СВІДОМОСТІ, ПАМЯТІ та МОВИ. Носієм такої системи є МОЗОК. Отже іншими словами вам треба запустити мозок своїх учнів.
- Використовувати елементи патріотичного виховання.
- На кожному уроці важливо створювати ситуації успіху.
Що впливає на ситуацію успіху?
- Слова підтримки ( наприклад: «саме так!», «Так тримати!», «на висоті!», «яка слушна думка в тебе!», «ти швидко вчишся!», «які важливі слова ти сказав!» та ін)
- Спільні вправи на онлайн-дошках
- Символічні сертифікати за активну участь на уроці
- Розминки ( інтелектуальні, емоційні, фізичні)
У цей нелегкий для всіх час потрібно надихати учнів. Наприклад, розказувати учням про героїв сучасності, або власним прикладом, адже найкраща опора для дитини – це емоційно-врівноважений дорослий.
Як мотивувати до навчання?
· Важливо заохочувати прагнення учнів бути корисними.
· Як саме – допомагати іншим, старшим дорослим з домашніми справами, своїм друзям допомогти із навчанням.
· Також максимально давайте робити те, що вміємо – вчитися!!!
· Воєнні дії тривають, тому ми маємо також дбати і про власну безпеку.
Отже, організовуючи навчальний процес, вчитель повинен дбати про учнів за допомогою таких дій:
- Ефективних стратегій подолання труднощів
- Позитивної системи переконань
- Дружби
Але в першу чергу вчитель повинен дбати про свій психологічний стан, завжди бути в ресурсі – завдяки цьому ви зробите освітній процес безпечним для всіх його учасників.
Що важливо?
· ОСОБИСТА СТАБІЛІЗАЦІЯ – як внутрішня так і зовнішня. Зараз кожен з нас – опора для іншого!
· Зараз дуже важливо. Коли говорите з дитиною, залишатися спокійним під час розмови, уроку.
· Діти дуже відчувають ваші емоції та переживання.
- Дбайте про себе та свій стан. Перед кожним запланованим онлайн-заняттям ви маєте бути в ресурсному стані.
- Створюйте безпечний для дитини простір, де її підтримують та вислухають.
- Уважно добирайте ігри, звуки, малюнки, які використовуються в навчальному процесі.
- проводьте зустрічі у синхронному форматі для того, щоб встановити з дітьми емоційний зв’язок та відволікти їх.